Pages

Sunday 9 November 2014

KEPENTINGAN MEMILIH PEMIMPIN 

Penceramah : Ustaz Wan Hassan Mohd Ramli (Ahli Parlimen Dungun)
Bismillah..
Firman Allah : Tidakkah kami jadikan bumi ini tempat perkongsian diantara org2 yg hidup dan org2 yg mati.
Sebesar2 kesombongan manusia ialah menolak agama.
Raja Namrud – sangat sombong dan mencabar kekuasaan Allah, mencabar Nabi Ibrahim. Salah seorang pemilik kuasa besar dunia yg kufur.
Nabi Sulaiman dan raja Zulqarnain – 2 pemerintah besar dunia yg beriman kpd Allah.
Ayat 258 surah al baqarah : (258) Apakah kamu tidak memperhatikan orang yang mendebat Ibrahim tentang Tuhannya (Allah) kerana Allah telah memberikan kepada orang itu pemerintahan (kekuasaan). Ketika Ibrahim mengatakan: “Tuhanku ialah Yang menghidupkan dan mematikan,” orang itu berkata: “Saya dapat menghidupkan dan mematikan”. Ibrahim berkata: “Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, maka terbitkanlah dia dari barat,” lalu terdiamlah orang kafir itu; dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim.
Raja Namrud tercengang setelah mendengar hujjah Nabi Ibrahim seperti ayat di atas. Nabi Ibrahim kemudian dihukum walaupun telah membuktikan kebenaran, baginda dicampakkan ke dalam api yg sgt marak membakar.
Antara undang2 raja namrud – semua rakyat boleh tanam gandum, tapi diproses oleh kilang milik namrud. Ketika berurusan, namrud akan tanya rakyatnya siapakah tuhan? Namrud mahukan jawapan dari rakyatnya, dialah tuhan. Sesiapa yg menafikan, akan dihukum (dirampas gandumnya), begitulah yg berlaku kpd Nabi Ibrahim.
Hadis : takabbur / sombong itu ialah menolak kebenaran agama dan menghina manusia.
Apabila manusia terlalu lama berkuasa, akan menyebabkan larinya pertimbangan, seperti namrud yg mengaku dirinya tuhan.
Ditanya kpd nabi jihad apa yg paling utama? Jawab nabi, jihad yg paling utama ialah engkau berkata benar, perkataan yg benar, disisi pemimpin yg zalim.
Bagaimana nak nyatakan kebenaran di hadapan pemimpin yg zalim? Kita perlu berdiri menyatakan kebenaran di dalam majlis2 mereka. Hantar wakil utk berucap dalam parlimen.
Apabila pemimpin bersikap tidak adil, maka rakyat benci utk menyokong. Jangan cari salah org, kena semak kesalahan diri.
Firman Allah : dan mereka tidak menyakiti org2 yg beriman, melainkan kerana org beriman itu beriman dgn Allah yg Maha Terpuji lg Maha Perkasa.
Hadis : jika sekiranya yg menjadi imam sembahyang kamu, maka dialah yg menjadi pemimpin kamu. – dalil ini digunakan utk pemilihan khalifah setelah wafatnya nabi.
Nabi wafat pada hari isnin waktu dhuha, dimakamkan pada hari rabu malam, lambat kerana hendak memilih pemimpin seterusnya. Jenazah nabi disembahyang sorg2, menyebabkan masa yg diambil agak lama.
Kubur – salah satu dari taman syurga atau lubang neraka.
Nama yg naik utk jadi khalifah ialah saidina abu bakar dan saidina umar. Dalam islam tidak berebut jawatan, tapi wajib diambil setelah ditentukan. Saidina abu bakar mengatakan saidina umar lebih layak, begitu juga dgn sebaliknya.
Hujah dari saidina umat, ketika nabi sakit, baginda menyebut kpd Aisyah berkenaan penggantian imam kerana baginda sudah tidak berdaya. Nabi telah memilih saidina abu bakar sebagai pengganti imam solat.
Nabi pernah menyuruh jemaah solat zuhur kali kedua, kerana kali pertama solat zuhur diimami oleh saidina umar tanpa kebenaran nabi yg sedang sakit, kerana nabi memilih saidina abu bakar sbgai pengganti imam. Saidina abu bakar terlewat sedikit kerana menutup kedainya di pasar. Jadi, kali kedua solat zuhur diimami oleh saidina abu bakar.
Imam kena belajar 2 perkara – imam besar (imam kepimpinan manusia), imam kecil (imam solat).
Hadis : huzaifah bertanya kpd nabi tentang amalan yg perlu dibuat selepas kewafatan nabi – nabi menjawab, wajib bersama jemaah islam.
Sebesar2 bala umat ialah kewafatan nabi.
Para sahabat dtg bertemu nabi ketika baginda sakit, mereka bertanya : apakah lebih baik org yg di belakang bumi (org yg hidup) atau org di dalam perut bumi (org yg telah mati). Nabi menjawab, apabila aku sudah wafat, perhatikan 3 perkara ini :
– Pemimpin2 kamu org yg baik
– org2 kaya pemurah. Tidak sayang harta utk infaq.
– bermesyuarat utk membuat keputusan
Apabila pemimpin kamu jahat, org kaya menjadi kedekut, dan urusan kamu diserah kpd kaum wanita, maka perut bumi (mati) lebih baik dari atas bumi (hidup).
Antara jin dan manusia, jin lebih ramai. Bila manusia dan jin bergabung, haiwan di atas darat lebih byk. bila digabung dgn haiwan darat, manusia dan jin, haiwan laut lebih byk. Bila digabung manusia, jin, haiwan laut dan darat, burung lebih byk. Bila digabung manusia, jin, haiwan di darat, laut daudara, malaikat di langit lapisan pertama lebih byk. Malaikat di langit kedua lebih byk dari malaikat di langit lapisan pertama.
Jika hendak bersatu, bersatulah dgn tali Allah – ditafsirkan tali Allah sebagai al quran, rasul atau islam.
Hadis : barangsiapa yg rindu utk bertemu Allah, Allah juga rindu utk bertemu dgnnya. Siapa yg benci utk bertemu Allah (mati), Alah juga benci utk bertemu dgnnya. – jika kita org baik, kita tidak takut ketika malaikat dtg utk mencabut nyawa, begitulah sebaliknya.
Kata2 seorang wali (Ibrahim Adham) : Tiap2 pemimpin yg tidak adil, maka dia dan perompak sama taraf. Tiap2 org alim yg tidak warak, sama taraf dgn anjing/musang.
Wallahu’alam
HAMBA YANG LEMAH LAGI HINA
~~mahabbah ukhwah~~

No comments:

Post a Comment